Diller için Ortak Avrupa Referans Çerçevesi (Common European Framework of Reference for Languages) - CEFR, dil yeterlilik seviyelerini uluslararası standartlara göre değerlendiren ve referans alan bir sistemdir.
Bireyin, bir yabancı dili ne kadar iyi konuşup anladığını değerlendiren, Avrupa Konseyi tarafından da önerilen uluslararası bir standarttır. Bu standart, dil becerilerinin ölçülmesi için kullanılır ve dillerin öğrenimi ve öğretimi için bir çerçeve sunar. Bu çerçeve, dil yeterlilik düzeylerini tanımlamak için kullanılır ve dünya genelinde dil eğitiminde önemli bir rol oynar.
CEFR (Diller için Ortak Avrupa Referans Çerçevesi)’ın, dil öğrenimi ve öğretimi açısından önemi:
- Standartlaştırma: Farklı ülkelerdeki dil programları arasında tutarlılık sağlar. Kursiyerlerin dil becerileri, uluslararası kabul görmüş bir ölçüde değerlendirilir.
- Hedef Belirleme: Kursiyerlerin dil öğrenme süreçlerinde hedef koymalarına yardımcı olur. Her seviye, belirli becerilerin (okuma, yazma, dinleme, konuşma) ne şekilde edinileceğini belirler.
- Değerlendirme ve Sertifikalandırma: CEFR bazlı testler ve sertifikalar, kursiyerlerin dil yeteneklerini uluslararası düzeyde tanıma fırsatı sunar. İş başvurularında veya eğitim programlarına kabul süreçlerinde faydalı olur.
- Öğrenme Materyalleri: CEFR, dil öğrenme materyallerinin ve ders programlarının geliştirilmesinde bir kılavuz olarak kullanılır. Böylece kursiyerlerin ihtiyaçlarına uygun kaynaklar kullanılır.
- Öz Değerlendirme: Kursiyerlerin kendi dil becerilerini değerlendirmelerine olanak tanır. Bu, öğrenme süreçlerini daha bilinçli ve amaçlı hale getirir.
- Uluslararası İletişim: CEFR, farklı dillerdeki bireyler arasında iletişim kurmayı ve etkileşimi teşvik eder, ortak bir referans noktası sağlar.
CEFR’de, dil becerileri altı seviyede (A1, A2, B1, B2, C1, C2) sınıflandırılır.
Bu seviyeler, dil becerilerini geliştirdikçe kişinin ilerlemesini ve yeterliliklerini değerlendirmek için kullanılır.
A SEVİYE (TEMEL KULLANICI)
A1 (Başlangıç Düzey):
- Basit ifadeleri anlama ve kullanma.
- Kendini ve başkalarını tanıtma.
- Günlük ihtiyaçlarla ilgili temel iletişim kurma.
A2 (Orta Öncesi Düzey):
- Günlük yaşamda sıkça karşılaşılan ifadeleri anlama.
- Basit iletişim kurma, alışveriş yapma, yön sorma gibi temel konularda kendini ifade etme.
B SEVİYE (BAĞIMSIZ KULLANICI)
B1 (Orta Düzey):
- Aile, iş, okul gibi tanıdık konularda metinleri anlama.
- Seyahat sırasında karşılaşılabilecek durumlarla başa çıkma.
- Kısa ve basit bağlamlarda fikirleri ifade etme.
B2 (Orta Üstü Düzey):
- Daha karmaşık metinleri anlama ve belirli bir konuda detaylı konuşma.
- Abartısız, doğal bir şekilde iletişim kurma.
- Görüş bildirme ve savunma yapabilme.
C SEVİYE (YETKİN KULLANICI)
C1 (İleri Düzey):
- Uzun ve karmaşık metinleri anlayabilme.
- Akıcı ve doğal bir şekilde ifade edebilme.
- Akademik ve profesyonel bağlamlarda etkili iletişim kurma.
C2 (Yetkin Düzey):
- Neredeyse anadil seviyesinde dil kullanabilme.
- Karmaşık metinleri anlama ve ince ayrıntıları kavrayabilme.
- Hem sözlü hem de yazılı olarak çok etkili bir iletişim sağlama.
Bu seviyeler, kursiyerlerin yaş ve seviyelerine göre uyarlanabilir.